Narodziny dziecka

Kwestie związane z prawem i urzędami - pozwolenia na pobyt, rejestracja samochodów, itp
Damiyc
Posty: 7
Rejestracja: 12 lutego 2020, 07:22
Miasto: Bettwiesen

Narodziny dziecka

Post autor: Damiyc » 30 marca 2020, 20:36

Witam! Jestesmy nie dlugo w szwajcarii i chcielibysmy sie dowiedziec jak załatwic sprawy zwiazane z narodzinami dziecka. Nasze dziecko urodzilo sie pare dni temu, żona wyszła juz ze szpitala. Czy musze to zglaszac do gminy albo w pracy czy szpital tym sie zajmie? Ja pracuje jako temporar a żona jest bezrobotna(bez jakichkolwiek świadczen)

bogwar
Posty: 197
Rejestracja: 13 października 2019, 21:44
Miasto: Berno/Warszawa

Re: Narodziny dziecka

Post autor: bogwar » 04 kwietnia 2020, 02:26

Damiyc pisze:
30 marca 2020, 20:36
Witam! Jestesmy nie dlugo w szwajcarii i chcielibysmy sie dowiedziec jak załatwic sprawy zwiazane z narodzinami dziecka. Nasze dziecko urodzilo sie pare dni temu, żona wyszła juz ze szpitala. Czy musze to zglaszac do gminy albo w pracy czy szpital tym sie zajmie? Ja pracuje jako temporar a żona jest bezrobotna(bez jakichkolwiek świadczen)
Witam. :D Przede wszystkim i niezaleznie od tego, co napisze ponizej, gratuluje potomka ( niezaleznie od plci :D ).
Nie wiem jak sie zalatwia sprawy zwiazane z narodzinami dziecka w Szwajcarii ( nigdy tego nie doswiadczylem :P :P , ale kto wie, czlowiek strzela, a Pan Bog kule nosi :lol: :lol: :lol: :lol: ).
Piszesz, ze jestescie niedlugo w Szwajcarii, co oznaczaloby, ze przyjechales tu, majac prace przez biuro posrednictwa pracy, czyli taka, ktorej za chwile mozesz nie miec, z zona w ciazy, ktora nie ma prawa do jakichkolwiek swiadczen. :shock: :shock: ? Czy sie myle ? :evil: :evil: No, bo jesli sie nie myle, to bylaby to olbrzymia nieodpowiedzialnosc. Chyba, ze zarabiasz tyle, ze jestes w stanie, nawet po utracie pracy ( nie majac prawa do zasilku dla bezrobotnych ), utrzymac powiekszona rodzine ( z koniecznoscia wynajecia wiekszego mieszkania, a wiec i wiekszego czynszu, z powodu nowego czlonka rodziny ). Narodziny dziecka z pewnoscia powinienes zglosic do pracodawcy ( na logike.......,w normalnych warunkach.....,do gminy, to moze i szpital by zglosil, bo trzeba Was " zmusic "do wynajecia wiekszego mieszkania ze wzgledu na nowego czlonka rodziny, ale teraz, to szpital ma zupelnie inne priorytety), bo nalezy sie wtedy dodatek na dziecko ( od nastepnego miesiaca po jego urodzeniu ) i zmienia sie tabela ( na zdecydowanie bardziej korzystna ) opodatkowania. W Twoim przypadku na tabele B1 ( zakladam, ze to Twoje pierwsze dziecko, stad 1 i jestes opodatkowany podatkiem u zrodla, czyli Quellensteuer ). Niezaleznie od kantonu ( B1 oznacza opodatkowanie Quellensteuerem, czyli podatkiem u zrodla w przypadku niepracujacej zony z 1 dzieckiem ).

Damiyc
Posty: 7
Rejestracja: 12 lutego 2020, 07:22
Miasto: Bettwiesen

Re: Narodziny dziecka

Post autor: Damiyc » 10 kwietnia 2020, 12:51

Dziekuje za obszerna odpowiedz😃

bogwar
Posty: 197
Rejestracja: 13 października 2019, 21:44
Miasto: Berno/Warszawa

Re: Narodziny dziecka

Post autor: bogwar » 18 kwietnia 2020, 17:43

bogwar pisze:
04 kwietnia 2020, 02:26
bo nalezy sie wtedy dodatek na dziecko ( od nastepnego miesiaca po jego urodzeniu ) i zmienia sie tabela ( na zdecydowanie bardziej korzystna ) opodatkowania. W Twoim przypadku na tabele B1 ( zakladam, ze to Twoje pierwsze dziecko, stad 1 i jestes opodatkowany podatkiem u zrodla, czyli Quellensteuer ). Niezaleznie od kantonu ( B1 oznacza opodatkowanie Quellensteuerem, czyli podatkiem u zrodla w przypadku niepracujacej zony z 1 dzieckiem ).
I dopilnuj tego !!!!!!, :evil: :evil: bo o ile dodatek na dziecko " wydebisz " do 5 lat wstecz, to z Quellensteuerem moze byc ciezej, ale tez sie da odzyskac. Uczulam Cie na to ( dus swoja osobe kontaktowa w Temporärbüro ), bo czesto biura posrednictwa maja to gdzies, gdyz nic z tego nie maja, a wiaze sie to z kosztami przeprogramowania w ksiegowosci, dotyczacymi Twojej osoby.
pozdr.
bogwar

JamMistrz123
Posty: 3
Rejestracja: 10 lipca 2020, 16:07

Re: Narodziny dziecka

Post autor: JamMistrz123 » 10 lipca 2020, 16:13

A ja mam pytanie z tej samej półki ale temat troche inny.
tzn Ja pracuje w szwajcarii na umowie o prace , posiadam meldunek oraz pozwolenie B .
natomiast moja partnerka mieszka w Polsce i jest bezrobotna , ostatnio urodził nam sie syn .
Chcielibysmy wiedziec czy kiedy ja Jestem tu a Ona tam czy moze zlozyc wniosek o zaislek na dziecko do polskiego urzedu tj becikowe . 500 plus itp .
czy to ze ja Jakos ojciec dziecka przywam zagranica nie bedzie konkluziowalo ? dodam ze nie jestesmt formalnie malozenstwem chociaz synek ma moje nazwisko.
bardzo prosze o pomoc

bogwar
Posty: 197
Rejestracja: 13 października 2019, 21:44
Miasto: Berno/Warszawa

Re: Narodziny dziecka

Post autor: bogwar » 10 lipca 2020, 19:46

JamMistrz123 pisze:
10 lipca 2020, 16:13
A ja mam pytanie z tej samej półki ale temat troche inny.
tzn Ja pracuje w szwajcarii na umowie o prace , posiadam meldunek oraz pozwolenie B .
natomiast moja partnerka mieszka w Polsce i jest bezrobotna , ostatnio urodził nam sie syn .
Chcielibysmy wiedziec czy kiedy ja Jestem tu a Ona tam czy moze zlozyc wniosek o zaislek na dziecko do polskiego urzedu tj becikowe . 500 plus itp .
czy to ze ja Jakos ojciec dziecka przywam zagranica nie bedzie konkluziowalo ? dodam ze nie jestesmt formalnie malozenstwem chociaz synek ma moje nazwisko.
bardzo prosze o pomoc
Witaj na forum. :D
Skoro masz pozwolenie B, rozumiem, ze pracujesz u szwajcarskiego pracodawcy ( niewazne czy przez Biuro Posrednictwa Pracy, czyli Temporärbüro, czy bezposrednio w firmie szwajcarskiej na Festanstellung). Twoja partnerka zawsze moze zlozyc wniosek o 500+. Mieszka w Polsce i ma dziecko. W polskich przepisach nie jestem zbyt mocny. :cry: A czy go dostanie, to sie okaze. Pamietaj, ze wniosek zlozyc mozna zawsze, niezaleznie od sytuacji i sprawy, ktorej dotyczy. Po to sa urzednicy w urzedach, zeby na wnioski odpowiadac, Za to im placa. A na wniosek zlozony na pismie lub e-mailem (ten mozna zawsze wydrukowac) zawsze dostaniesz z urzedu adekwatna odpowiedz, bo urzednik, ktory sie pod nia podpisuje, reczy swoja reputacja. Dlatego zawsze przestrzegam przed dawaniem wiary ustnym zapewnieniom dawanym przez urzednikow/czki w urzedach gminy, bo czesto, mowiac delikatnie, wprowadzaja w blad. Jego ostateczny rezultat, tzn, wniosku Twojej partnerki, to juz inna sprawa. Ty,jako ojciec, zawsze mozesz zlozyc wniosek o dodatek na dziecko u swojego pracodawcy. Jesli Twojej partnerce odmowia dodatku, ze wzgledu na Twoje dochody, wtedy Ty dostaniesz tutaj caly, ktory Ci przysluguje. Jesli jej przyznaja 500+, tutejsza Ausgleichkasse odliczy to od naleznego Tobie, co jest logiczne. Nie wiem do konca jak urzedy podejda do Waszej sytuacji w kwestii partnerstwa. W Szwajcarii, jesli bylibyscie para od minimum 5 lat (udowadniajac to wspolnym adresem zamieszkania, rowniez w Polsce), bylibyscie traktowani jak malzenstwo.
Poza tym, gratuluje potomka. :D

gagatek
Posty: 101
Rejestracja: 24 sierpnia 2019, 16:44
Miasto: Bazylea

Re: Narodziny dziecka

Post autor: gagatek » 11 lipca 2020, 00:14

Servus,

Jako, że w CH wypłacają większy zasiłek na dziecko, wygodniej jest aplikować tutaj.
Potrzebujesz tłumaczenie przysięgłe aktu urodzenia dziecka + zaświadczenie z urzędu miasta lub gminy o niepobieraniu jakichkolwiek zasiłków na dziecko. Z tłumaczeniami (+ oryginały) idziesz do kadrowej. Kindergeld będziesz dostawać razem z wypłatą.
Ale uwaga! Jeśli pobierasz zasiłek w CH, nie wolno aplikować o zasiłek w PL. Systemy są połączone i prędzej czy później takie "wyłudzenie" wyjdzie na jaw. Wtedy dostaniesz pismo z nakazem zwrotu nienależnej pomocy.
---
It is nice to be important, but it's more important to be nice.

bogwar
Posty: 197
Rejestracja: 13 października 2019, 21:44
Miasto: Berno/Warszawa

Re: Narodziny dziecka

Post autor: bogwar » 12 lipca 2020, 02:26

gagatek pisze:
11 lipca 2020, 00:14
Servus,

Jako, że w CH wypłacają większy zasiłek na dziecko, wygodniej jest aplikować tutaj.
Potrzebujesz tłumaczenie przysięgłe aktu urodzenia dziecka +zaświadczenie z urzędu miasta lub gminy o niepobieraniu jakichkolwiek zasiłków na dziecko. Z tłumaczeniami(+ oryginały) idziesz do kadrowe. Kindergeld będziesz dostawać razem z wypłatą.
Ale uwaga! Jeśli pobierasz zasiłek w CH, nie wolno aplikować o zasiłek w PL. Systemy są połączone i prędzej czy później takie "wyłudzenie" wyjdzie na jaw. Wtedy dostaniesz pismo z nakazem zwrotu nienależnej pomocy.
Fajnie, ze mlodziez probuje pomagac, ale czasem "starzy wyjadacze" sie przydaja. :D :lol:
Po pierwsze nie ma opcji gdzie jest wygodniej aplikowac. Jak sam pisales, systemy sa polaczone i nie ma mozliwosci pobierania zasilkow w roznych krajach UE i CH jednoczesnie, o czym sie przekonal znajomy znajomego (choc nie lubie powtarzac zaslyszanych plotek) :evil: , ktory podobno musial zwrocic kilka tysiecy CHF pobranych rownolegle zasilkow w Niemczech i Szwajcarii.
Po drugie Wrecz przeciwnie!!!!!!!!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Aplikowac trzeba zarowno w Polsce jak i w Szwajcarii. A to dlatego, ze szwajcarski urzad ( Ausgleichkasse) nie majac informacji w temacie pobierania zasilku w Polsce odliczy jego ewentualna wysokosc od naleznego w Szwajcarii. Mowi o tym pkt 10 w uwagach do druku E411, do ktorego link zalaczam. Jesli w Polsce bedzie odmowa zasilku ze wzgledu na wysokosc dochodow, w Szwajcarii zostanie wyplacony dodatek w calosci. Mowiac krotko, trzeba zlozyc wniosek w Polsce i jesli zostanie oddalony, calosc dodatku bedzie wyplacany w Szwajcarii. Jesli zostanie uwzgledniony, w Szwajcarii bedzie wyplacana roznica w wysokosci. W ogole polecam przeczytanie tych uwag, bo zdecydowanie ulatwia wypelnienie druku.
Ponizej link do wzoru wypelnienia druku E411, z ktorym kazdy sie zetknie wnioskujac o dodatek na dziecko.

https://www.lublin.uw.gov.pl/sites/defa ... a_e411.pdf

Najpierw oczywiscie musi zlozyc wniosek (poprzez pracodawce) o ten dodatek do Ausgleichkasse zgodnie z miejscem centralnej siedziby firmy, w ktorej pracuje. Nie, gdzie mieszka (tam placi podatki), ale tam, gdzie jego firma ma centaralna siedzibe (nie oddzial). Sam tego doswiadczylem, kiedy pracowalem przez biuro posrednictwa pracy w Olten (kanton Solothurn, dodatek na dziecko studiujace 250 CHF), ktore mialo siedzibe centralna w kantonie Zug (dodatek na dziecko studiujace 350 CHF i tyle dostawalem w rozliczeniu miesiecznym) mieszkajac w kantonie Bern (dodatek na dziecko studiujace 290CHF). Wg. przepisow podatki placi sie zgodnie z miejscem zamieszkania, dodatki na dziecko zgodnie z miejscem siedziby CENTRUM firmy zatrudniajacej.
Aktualnie akty urodzenia dziecka sa wystawiane na drukach unijnych (w kilku jezykach) i nie ma potrzeby ich tlumaczyc.
Wypelnienie druku E411 sprawia wielu ludziom problemy. Dlatego tez znalazlem na stronie Urzedu Wojewodzkiego w Lublinie wzor, ktory ulatwi wszystkim pokonanie tych trudnosci. Druk oczywiscie obowiazuje w calej UE i Szwajcarii. Wnioskodawca wypelnia w czesci A punkty 1-3, punkt 4 pozostawia niewypelniony, a w pkt 5 ma byc pieczatka i adres instytucji szwajcarskiej, do ktorej ma przeslac instytucja polska wypelniona czesc B formularza.

bogwar
Posty: 197
Rejestracja: 13 października 2019, 21:44
Miasto: Berno/Warszawa

Re: Narodziny dziecka

Post autor: bogwar » 12 lipca 2020, 18:44

bogwar pisze:
12 lipca 2020, 02:26
Jesli w Polsce bedzie odmowa zasilku ze wzgledu na wysokosc dochodow, w Szwajcarii zostanie wyplacony dodatek w calosci.


I tu oczywiscie pisze bzdury dlaczego nikt mnie nie koryguje? :evil: :evil: :evil: ), bo w Polsce dodatek na dziecko dostaje sie z automatu. Stare czasy funkcjonuja w mozgownicy. :lol: :lol: :lol: :lol: Co nie zmienia faktu, ze trzeba zlozyc wniosek zarowno w Polsce, jak i w Szwajcarii. W Polsce dostanie sie dodatek z automatu i odpowiednia instytucja w Polsce to potwierdzi w pkt 6.2 w czesci B, do czego link zalaczylem. Jesli nie zlozy sie wniosku w Polsce, polska instytucja zakresli ostatnia kratke w pkt 6.2 czesci B ( czyli nie zlozyl wniosku) i wtedy obowiazuja uwagi z pkt 10 ( czyli odliczona bedzie i tak wysokosc dodatku, jak w przypadku, gdyby taki wniosek zostal zlozony). Mowiac wprost, trzeba sie ubiegac o 500+ w Polsce, bo i tak ta kwota bedzie odliczona od dodatku szwajcarskiego. Prawda, ze to wszystko proste, jak budowa cepa????? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości